I går svømte jeg 50 meter lenger

I forrige uke postet jeg en et notat om 7 steg for å oppnå mål.

I går tok jeg selv et lite steg i min retning for å nå mitt eget mål:

  • Klare å svømme 1000 meter sammenhengende minst 1 dag i uken før bursdagen min 12 mai. (Innen uke 20)

«Men 1000 meter er da vel kanskje ikke noe å rope hurra for?», tenker du kanskje.

Men det er heller ikke poenget mitt. Det er noe jeg vil forklare når jeg går gjennom de 7 stegene;

  1. Jeg har et hovedmål. Det står definert over.
  2. Delmålene mine er å øke svømmelengden med 50m pr. uke.
  3. Jeg feirer delmålene mine hver gang ved å ta boblebad og/eller badstue etterpå. Når jeg har nådd 500 meter, skal jeg bevilge meg noen nye svømmebriller 😉
  4. For 2 uker siden svømte jeg bare 200m. Jeg startet på en enkel distanse. Rett og slett fordi det da blir enklere å øke underveis!
  5. Jeg følger flytprosessen. Når jeg svømmer, kjenner jeg på at jeg våkner, puster godt og kjenner det deilige vannet omslutte kroppen.Jeg finner en svømmerytme som jeg selv bestemmer og hastigheten har jeg full kontroll på.
  6. Hva er det som motiverer meg?
    1. Jeg ønsker å nå dette målet da jeg liker å svømme, det er behagelig å kjenne på det tempererte vannet som omslutter kroppen og det er en kjempefin måte å starte dagen på med å få mer energi. Jeg våkner skikkelig og kjenner at blodomløpet i kroppen er i balanse når jeg toger inn til jobben etterpå.
    2. Det som driver meg videre for å opppnå målet mitt, er den gode følelsen jeg har når jeg er i vannet og at jeg kan løse opp muskler etter annen trening (innebandy og styrketrening) når jeg er i boblebadet. I tillegg kjenner jeg mer og mer på overkroppen (armer/bryst) at de responderer lettere i vannet for hver gang, noe som er en god følelse.
    3. Den bakenforliggende årsaken er at jeg ønsker å føle meg vel og ha en god helse. Med dette som utgangspunkt, er det lettere for meg å fokusere på andre mål som jeg også har. (I.f.m jobb)
  7. Jeg vet hva kroppen min trenger for å være i balanse. Jeg tar næringstilskudd (FitLine) og tar meg en enkel proteinrik frokost som enten egg eller naturell youghurt med Linsefrø til frokost før svømmingen. Av og til spiser jeg noe enkelt fra cafeen (wraps med laks/kylling og/eller kaffe) på badet rett etter badingen som jeg tar med på toget. Jeg kjenner på kroppen at når jeg har økt treningsmengden min som nå, trenger jeg mer søvn. Jeg kommer til å skjerpe meg mer på akkurat det 🙂 På badet er det mange mennesker og rett som det er slår jeg av en prat med en ukjent person i badstuen.

Jeg synes målet mitt er et morsomt og spennende lite prosjekt. Det er enkelt og når jeg bare øker lengden med 50m pr. uke, så er det realistisk og gjennomførbart. Jeg har med andre ord «ikke tatt meg vann over hodet», selv om jeg faktisk gjør det når jeg svømmer 🙂

Jeg har nok talent til å følge prosessen, siden målet ikke sier noe om at jeg trenger å gjennomføre hvert delmål innen en gitt tid! Med en gang dette er et kriterium, må jeg justere meg ved å legge til eller endre målet, men det avhenger av tid og motivasjon. Jeg ser ikke for meg at det er urealistisk. Isåfall vil jeg vurdere å be om et kurs i svømmeteknikk og crawling, slik at svømmedyktigheten min blir bedre.

Men det er et mål som kan kan sette seg senere 🙂

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s